CELE PROJEKTU

Chcielibyśmy, aby poprzez historię uczniowie poznali znaczenie krytycznego myślenia oraz politycznego i społecznego aktywizmu w konstruowaniu Unii Europejskiej. Sposobem na osiągnięcie tego celu będzie opracowanie Międzynarodowych Materiałów Dydaktycznych, które ukazywałyby konsekwencje totalitaryzmu w XX - wiecznej Europie. Mamy nadzieję, że uczniom łatwiej będzie zrozumieć, czym był i jest totalitaryzm oraz jak powstają nowe ruchy radykalne i jakie mogą być tego konsekwencje. Zaplanowane materiały dydaktyczne będą ukazywały ten okres w historii w nowej perspektywie, z punktu widzenia kolaborujących, obojętnych i stawiających opór. Uczniowie będą poznawać historię okresu II wojny światowej poprzez życiorysy ludzi, którzy doświadczyli totalitaryzmu, koncentrując się na trzech wyżej wymienionych grupach. Ponadto zadaniem uczniów będzie przygotowanie materiałów na temat przekazów partii radykalnych obecnie funkcjonujących w Europie.

Sunday 17 May 2015

Międzynarodowe Spotkanie Projektowe Casale Monferrato

W dniach 23-27.02.2015 dwie nauczycielki Gimnazjum nr 9 im. Jana Pawła II w Sosnowcu przebywały na spotkaniu projektowym Erasmus+ we Włoszech, w miejscowości Casale Monferrato. Panie Joanna Janas-Sajdak (koordynatorka projektu) oraz Urszula Durnaś spotkały się z partnerami projektu w szkole Istituto Superiore Statale Leardi. Głównym celem spotkania było zaprezentowanie przygotowanych biografii, które posłużą jako materiał źródłowy do planu lekcji dotyczącego Ruchu Oporu.

Wysłuchaliśmy wykładów na następujące tematy: „Charakterystyczne cechy ruchu oporu w Casale i regionie Monferrato”, „Ruch oporu we Włoszech z uwzględnieniem tematyki kobiet w ruchu oporu”, „Obozy koncentracyjne we Włoszech”. Przedstawiona została także prezentacja o włoskim systemie oświaty oraz o powodach przedwczesnego opuszczania szkoły i metodach zapobiegania temu zjawisku.

Rozstrzygnięty został konkurs na logo naszego projektu. W drodze głosowania wybrane zostały prace uczniów ze szkoły gospodarzy. Ustalone zostały szczegóły dotyczące schematu scenariuszy lekcji oraz filmu dokumentalnego.


Uczestnicy spotkania z ośmiu państw mieli okazję zwiedzić miejscowość Casale z jej pięknymi zabytkami (synagoga, Muzeum Żydowskie, Katedrę i inne), odwiedzić miejsca w mieście związane z II wojna światową, a także poznać specjały kuchni włoskiej, gościnność gospodarzy oraz zacieśnić wzajemne kontakty. Wszyscy uczestnicy uznali spotkanie we Włoszech za bardzo owocne, a wnioski do przyszłej pracy określono jako niezwykle konstruktywne.

No comments:

Post a Comment