CELE PROJEKTU

Chcielibyśmy, aby poprzez historię uczniowie poznali znaczenie krytycznego myślenia oraz politycznego i społecznego aktywizmu w konstruowaniu Unii Europejskiej. Sposobem na osiągnięcie tego celu będzie opracowanie Międzynarodowych Materiałów Dydaktycznych, które ukazywałyby konsekwencje totalitaryzmu w XX - wiecznej Europie. Mamy nadzieję, że uczniom łatwiej będzie zrozumieć, czym był i jest totalitaryzm oraz jak powstają nowe ruchy radykalne i jakie mogą być tego konsekwencje. Zaplanowane materiały dydaktyczne będą ukazywały ten okres w historii w nowej perspektywie, z punktu widzenia kolaborujących, obojętnych i stawiających opór. Uczniowie będą poznawać historię okresu II wojny światowej poprzez życiorysy ludzi, którzy doświadczyli totalitaryzmu, koncentrując się na trzech wyżej wymienionych grupach. Ponadto zadaniem uczniów będzie przygotowanie materiałów na temat przekazów partii radykalnych obecnie funkcjonujących w Europie.

Sunday 24 May 2015

Międzynarodowe Spotkanie i Wymiana Uczniów 4 - 8 maja 2015

4 maja rozpoczęło się międzynarodowe spotkanie i wymiana uczniów szkół partnerskich projektu „Lessons for present, lessons for future” realizowanego w naszej szkole. 

Mieliśmy przyjemność gościć przedstawicieli:

Ahmon Koulu, Siilinjärvi, Finlandia
Uczniowie: Emma Jokele, Henry Kataja, Niko Makkonen. Nauczyciele: Pani Silja Kärjä, 
Pan Petri Hokkanen
28th Thessaloniki  Lyceum, Saloniki, Grecja
Uczennice: Maria Aslanoglou, Helen Vakrinou, Melina Maliogka. Nauczyciele: Pani Theodora Glaraki, Pan Miltiadis Fardis
IES Tirant lo Blanc, Elche, Hiszpania
Uczniowie: Barbara Macia Carrillo, Francisco Blasco Torres, Ines Nauhardt Rojo, Juan Jose Piqueras Macia. Nauczyciele: Pan Darío Martínez Montesinos, Pani María Salud García Zamora oraz Pani Maria Isabel Hernández Sanchez - prezydent  Amnesty International, Elche i Prof. Don Miguel Ors Montenegro z Miguel Hernández University
Vilniaus Šolomo Aleichemo ORT Gimnazija, Wilno, Litwa
Uczennice: Evita Zareckaitė, Gabija Liepinaitytė, Viktorija Verbickaitė.  
Nauczycielki: Pani Angelė Borodinienė, Pani Teresa Segalienė
Gymnázium Angely Merici, Trnava, Słowacja
Uczniowie: Lukáš Harant, Michal Horváth. Nauczycielki: Pani Sabína Blažová, Pani Štefánia Nádaská

Metod Koleji, Ankara, Turcja
Uczniowie: Songül Büyükkoşe, Mustafa Ercan.   Nauczyciele: Pan Anil Ergül, Pan Barış Kılıç
ISS Leardi, Cassale Monferrato, Włochy
Uczniowie: Marco Albieri, Marco Vaccarone. Nauczyciele: Pani Jenna Frisone, Don Gianpaolo Cassano

Spotkanie rozpoczęło się uroczystą ceremonią otwarcia, która miała miejsce 4 maja w Sali Sesyjnej Urzędu Miejskiego. Nasi goście zostali przywitani przez Prezydenta Miasta Sosnowca, Pana Arkadiusza Chęcińskiego, Dyrektora szkoły Pana Tomasza Janusa oraz szkolnego koordynatora projektu, Panią Joannę Janas-Sajdak. W uroczystości uczestniczyli uczniowie, rodzice i nauczyciele naszego gimnazjum oraz zaproszeni goście, m.in. Zastępca Naczelnika Wydziału Edukacji, Pani Wiesława Konobrodzka, Radni miasta Sosnowca oraz goście honorowi, świadkowie historii: Pani Halina Skalbmierska i Pan Adolf Kasprzyk. Gośćmi specjalnymi byli Pan profesor Don Miguel Ors Montenegro z Miguel Hernández University oraz pani Maria Isabel Hernández Sanchez, prezydent  Amnesty International Elche. Obie instytucje wspierają nas w realizacji projektu.  Podczas uroczystości  krótka przemowę wygłosił główny koordynator projektu Pan Dario Martinez Montesinos, a uczniowie zespołu Erasmus+ naszego Gimnazjum w składzie: Katarzyna Bąchor, Aleksandra Papaj, Marlena Żejmo, Patrycja Trząska, Piotr Cesarz, Tymoteusz Masarczyk, Igor Pajkert, Konrad Strzelecki, Maksymilian Zapisek przedstawili prezentację w języku angielskim na temat ”Sosnowiec podczas II wojny światowej”, przygotowaną pod opieką Pani  Anny Walas.


Wyświetl wszystkie
Uzyskaj własny

Prezentacja:
Po uroczystości nasi goście wraz z uczniami naszej szkoły udali się na zwiedzanie Sosnowca z uwzględnieniem miejsc związanych z okresem II wojny światowej. Przewodnikiem naszej grupy był Pan Artur Ptasiński z Centrum Informacji Miejskiej, który w bardzo ciekawy sposób przedstawił nam dzieje Sosnowca z okresu II wojny światowej.


Po wycieczce wszyscy udali się do Gimnazjum nr 9 im. Jana Pawła II, gdzie zarówno nauczyciele jak i uczniowie mogli się bliżej poznać. 


Wyświetl wszystkie
Uzyskaj własny

Po lunchu uczennice Małgorzata Kowalska, Wiktoria Karbowniczek, Alicja Kosiec i Karolina Kotwicka oraz Pani Joanna Janas-Sajdak przedstawiły prezentację na temat: „Polski System Edukacji. Zarządzanie szkołą oraz problem przedwczesnego opuszczania szkoły przez uczniów.” 



Po prezentacji uczniowie udali się do domów, a koordynatorzy i nauczyciele wzięli udział w spotkaniu związanym z zarządzaniem projektem. Omawiane kwestie:
- postęp prac nad scenariuszami lekcji
- film dokumentalny, format, pytania
- wrześniowe szkolenie w Polsce
- sposób i cel udostępniania informacji na blogu. 

Wyświetl wszystkie
Uzyskaj własny

5 maja wtorek – Wycieczka do Krakowa

Wizytę w Krakowie rozpoczęliśmy od odwiedzenia Żydowskiego Muzeum Galicja, gdzie obejrzeliśmy wystawę stałą „Śladami Pamięci”.

Wyświetl wszystkie
Uzyskaj własny

Następnie uczestniczyliśmy w warsztatach „W obliczu wyborów. Moralność w czasie wojny i Holokaustu”.


Wyświetl wszystkie
Uzyskaj własny

Kolejnym punktem programu było spotkanie z Panią Mirosławą Gruszczyńską odznaczoną orderem Sprawiedliwej Wśród Narodów Świata.


Wyświetl wszystkie
Uzyskaj własny

Po lunchu udaliśmy się na zwiedzanie Kazimierza, żydowskiej dzielnicy Krakowa.


Wyświetl wszystkie
Uzyskaj własny

Naszą wycieczkę zakończyliśmy w Muzeum Fabryka Schindlera.  



Wyświetl wszystkie
Uzyskaj własny

6 maja środa


W kolejnym dniu wizyty uczniowie i nauczyciele szkół partnerskich uczestniczyli w spotkaniach w klasach z uczniami naszego Gimnazjum.


Wyświetl wszystkie
Uzyskaj własny

Po spotkaniach w klasach nasi goście udali się do Sali gimnastycznej, gdzie wraz z zaproszonymi uczniami szkoły podstawowej nr 9 w Sosnowcu obejrzeli przedstawienie autorstwa uczennicy Kingi Ptasińskiej, w przekładzie Kingi Ptasińskiej, Zuzanny Marzec i Patrycji Trząskiej pod tytułem „Revenge”, ukazujące działanie ruchu oporu podczas II wojny światowej. 


Wyświetl wszystkie
Uzyskaj własny

Po krótkiej przerwie uczniowie Gimnazjum nr 9, Natalia Kwiatek, Oliwia Pikuła, Krzysztof Kaczmarzyk i Mateusz Starczynowski, przedstawili prezentację w języku angielskim na temat: „Obozy koncentracyjne w Polsce podczas II wojny światowej”.



Następnie uczniowie szkół partnerskich naszego projektu przybliżyli nam historię swoich miast z okresu II wojny światowej podczas prezentacji „Moje miasto podczas II wojny światowej”.


Wyświetl wszystkie
Uzyskaj własny


Po zakończeniu, mimo niesprzyjających warunków pogodowych, nasi goście oraz uczniowie zespołu Erasmus+ udali się na wycieczkę śladami będzińskich Żydów, przygotowaną przez Pana Grzegorza Onyszko, pracownika Muzeum Miasta Będzina. Odwiedziliśmy m.in. Mizrachi w Będzinie, miejsce, gdzie przed wojną stała Synagoga, teren byłego getta oraz dom Rutki Laskier.

Wyświetl wszystkie
Uzyskaj własny

7 maja czwartek

Zgodnie z planem wizyty w tym dniu udaliśmy się do Oświęcimia do Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau.


Wyświetl wszystkie
Uzyskaj własny

Po zwiedzeniu wystawy stałej uczniowie i nauczyciele wzięli udział w warsztatach na temat: „Los dzieci i młodocianych w obozie na podstawie dokumentów, fotografii i relacji”  oraz „Los jednostki w obozie na podstawie dokumentów i fotografii”.

Wyświetl wszystkie
Uzyskaj własny

Po wycieczce odbyła się uroczysta kolacja pożegnalna nauczycieli.


8 maja piątek

Wizyta naszych gości nieubłaganie zbliżała się ku końcowi. W tym dniu uczniowie ze szkół partnerskich mogli zapoznać się z życiem codziennym polskiej szkoły podczas zajęć lekcyjnych, w których uczestniczyli. 


Wyświetl wszystkie
Uzyskaj własny

Po nich odbyły się zawody sportowe, a następnie warsztaty plastyczne na temat: „Moje odczucia po wizycie w Auschwitz”.

Wyświetl wszystkie
Uzyskaj własny

Poniżej zdjęcia prac uczniów.

Wyświetl wszystkie
Uzyskaj własny

W tym samym czasie koordynatorzy i nauczyciele omawiali kwestie związane z realizacja i zarządzaniem projektem.

Po lunchu pożegnaliśmy gości z Hiszpanii, którzy niestety opuścili nas jako pierwsi, a następnie odbyła się uroczystość pożegnania pozostałych gości.

Uczennice Kinga Ptasińska i Patrycja Trząska przedstawiły skecz „List do Pipy” kabaretu „Ani mru mru”, a nasi goście otrzymali upominki. Na koniec wszyscy uczniowie po raz ostatni zatańczyli Makarenę, która towarzyszyła nam przez cały tydzień podczas przerw.

Wyświetl wszystkie
Uzyskaj własny

W ciągu tych zaledwie kilku dni nawiązały się piękne przyjaźnie, uczniowie doskonalili swoje umiejętności językowe, poznawali historię II wojny światowej, ale przede wszystkim doskonale się bawili. Nauczyciele mieli możliwość wymienić się doświadczeniami z koleżankami i kolegami z krajów Unii Europejskiej. Nie można się więc dziwić, że trudno było się pożegnać.

No comments:

Post a Comment