28
kwietnia 45 uczniów Gimnazjum nr 9 odwiedziło żydowską dzielnicę Krakowa – Kazimierz,
gdzie podczas dwugodzinnego spaceru poznawali historię i kulturę społeczności żydowskiej
w Krakowie oraz fakty związane z historią II wojny światowej i Holokaustu.
Wycieczka zorganizowana została we współpracy z Żydowskim Muzeum Galicja w
ramach realizacji projektu „Lessons for present, lessons for future”
finansowanego ze środków programu Unii Europejskiej Erasmus+. Naszą wycieczkę rozpoczęliśmy
od Starej Synagogi, następnie udaliśmy się do Synagogi Remu, gdzie poznaliśmy historię
jej powstania. Przysiedliśmy na ławeczce Jana Karskiego i poznaliśmy historię
Heleny Rubinstein. Odwiedziliśmy Okrąglak, który przed wojną służył jako
rytualna rzeźnia drobiu dla żydowskich mieszkańców Kazimierza, a następnie przeszliśmy
na teren byłego getta. Zwieńczeniem naszej wycieczki była wizyta w Centrum
Społeczności Żydowskiej, gdzie mieliśmy zaszczyt spotkać się z Panią Lidią
Maksymowicz, która jako dziecko trafiła do obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau
i wysłuchać jej trudnej historii. Spotkania ze świadkami historii stanowią
najlepszą jej lekcję, dlatego spotkanie z Panią Lidią i jej apel do uczniów,
aby robić wszystko, żeby historia nigdy się nie powtórzyła na zawsze pozostanie
w naszej pamięci.
CELE PROJEKTU
Chcielibyśmy, aby poprzez historię uczniowie poznali znaczenie krytycznego myślenia oraz politycznego i społecznego aktywizmu w konstruowaniu Unii Europejskiej. Sposobem na osiągnięcie tego celu będzie opracowanie Międzynarodowych Materiałów Dydaktycznych, które ukazywałyby konsekwencje totalitaryzmu w XX - wiecznej Europie. Mamy nadzieję, że uczniom łatwiej będzie zrozumieć, czym był i jest totalitaryzm oraz jak powstają nowe ruchy radykalne i jakie mogą być tego konsekwencje. Zaplanowane materiały dydaktyczne będą ukazywały ten okres w historii w nowej perspektywie, z punktu widzenia kolaborujących, obojętnych i stawiających opór. Uczniowie będą poznawać historię okresu II wojny światowej poprzez życiorysy ludzi, którzy doświadczyli totalitaryzmu, koncentrując się na trzech wyżej wymienionych grupach. Ponadto zadaniem uczniów będzie przygotowanie materiałów na temat przekazów partii radykalnych obecnie funkcjonujących w Europie.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment