Dnia
21 kwietnia 2016 roku, po trzech
pasjonujących dniach, zakończyliśmy
kolejne międzynarodowe spotkanie w
ramach projektu „Lessons for present, lessons for future”, finansowanego ze
środków programu Unii Europejskiej Erasmus +. Tym razem organizatorem
spotkania było Gymnázium Angely Merici w Trnavie na Słowacji.
Gimnazjum
nr 9 im. Jana Pawła II reprezentowały pani Anna Badek oraz koordynatorka
projektu pani Joanna Janas-Sajdak. Pozostali uczestnicy to 12-osobowa grupa
nauczycieli z Hiszpanii, Włoch, Grecji,
Litwy, Turcji, Finlandii no i oczywiście
nasi wspaniali gospodarze, nauczyciele z trnavskiego
gimnazjum.
Już
od pierwszych chwil
dało się wyczuć
podniosłą atmosferę naszej wizyty
- zostaliśmy niezwykle miło i serdecznie przywitaniem i
ta atmosfera serdeczności
otaczała nas nieprzerwanie
do końca pobytu. Spotkanie
rozpoczęło się tradycyjnym poczęstunkiem chlebem i solą przez uczniów szkoły,
którzy także zaśpiewali i z
impetem zaprezentowali tradycyjny taniec słowacki. Koniecznie należy
podkreślić , że było dla nas
niesamowicie wzruszającym przeżyciem
oglądanie tego radosnego
spektaklu, do którego z pewnością
młodzież musiała się długo i
pracowicie przygotowywać.
Uzyskaj własny
<
Wyświetl wszystkie
Po przywitaniu
przez Panią Dyrektor i koordynatorkę panią
Sabinę Blažową zostaliśmy
zaproszeni do Urzędu
Miasta, gdzie jego rzecznik pan Pavol Tomašovič zapoznał nas z
fascynującą historią Trnavy oraz
oprowadził po zabytkowym skrzydle
budynku, które w średniowieczu służyło
jako pierwsza siedziba władz
administracyjnych Trnavy, a gdzie obecnie odbywają się wystawy artystyczne.
Uzyskaj własny
Kolejnym
punktem programu było zwiedzanie szkoły, podczas którego naszymi przewodnikami
byli uczniowie. Poznaliśmy historię Angeli Merici i sióstr Urszulanek założycielek gimnazjum, a także
mieliśmy możliwość przyjrzeć się codziennej
pracy nauczycieli.
Uzyskaj własny
Byłoby ogromnym
uchybieniem w stosunku
do gospodarzy, gdybyśmy nie wspomnieli o …ciepłych bułeczkach
drożdżowych upieczonych dla
nas przez panią kucharkę
w czasie, kiedy zwiedzaliśmy Trnavę. Zapach tych pyszności unosił
się w całej
szkole, a my …nieco już
głodni i zmęczeni
ilością wrażeń …przenieśliśmy
się łakomie w
świat dzieciństwa.
Po
zapoznaniu się i skonfrontowaniu specyfiki
funkcjonowania edukacji w naszych
krajach, przeszliśmy do realizacji
programu, który jest od 2
lat treścią naszych
spotkań.
We
wtorek odbyły się jeszcze dwa spotkania związane z zarządzaniem projektem, podczas
których omówiliśmy nasze scenariusze lekcji na temat Kolaboracji, także sposób
prezentowania informacji na blogu projektu. Zespół z Finlandii zaprezentował
propozycję programu wizyty w ich szkole, wiec
przygotowaliśmy plan podróży i organizacji wymiany naszych uczniów. Omówiliśmy także kwestie związane z zadaniami na kolejne
miesiące realizacji projektu, zajęliśmy
się także sposobami publikacji
naszych nowych scenariuszy.
W
środę mieliśmy przyjemność znaleźć się w (wypełnionej po brzegi
uczniami gościnnego gimnazjum) sali kina
Gwiazda, by uczestniczyć w
sympozjum etycznym na temat
„Wierzyć, czy nie wierzyć, oto jest pytanie”. Obejrzeliśmy poruszający do
głębi, wykonany przez nieocenionych uczniów, niezwykle profesjonalnie i
z pasją spektakl taneczny na
temat Holocaustu.
Uzyskaj własny
Obejrzeliśmy także równie
profesjonalne prezentacje przygotowane oczywiście … przez uczniów Gymnázium Angely
Merici i uczniów szkół partnerskich.
Uzyskaj własny
Głównym
punktem programu był wykład
przeprowadzony przez doktor teologii panią Lucia Hidvéghyová na temat relacji
żydowsko – chrześcijańskich w
kontekście interpretacji Biblii.
Po
południu zwiedziliśmy w Trnavie miejsca związane z Judaizmem i Holokaustem, między
innymi dwie renesansowe synagogi i
cmentarz żydowski.
Uzyskaj własny
Dzień
ten zakończył się spotkaniem zarządzającym, podczas którego wszyscy partnerzy
zaprezentowali proponowane przez siebie biografie i pomysły na scenariusze do kolejnej jednostki
dydaktycznej „Obojętność”, którą
zajmować będziemy się
w Finlandii.
We czwartek odwiedziliśmy Muzeum Holokaustu w Sered,
mieszczące się na terenie byłego obozu koncentracyjnego i obozu pracy.
Mieliśmy okazję poznać fakty dotyczące
Holokaustu na Słowacji. Tu należy się specjalne podziękowanie dla Dyrektora
tej placówki , który okazał
się wielkim entuzjastą
naszego projektu i przyjął
nas osobiście, niezwykle serdecznie.
Uzyskaj własny
Następnie udaliśmy
się do górującego nad zakolem Dunaju, średniowiecznego Zamku w Devín, gdzie znajduje się pomnik ofiar represji
rządów totalitarnych.
W Bratysławie
zwiedziliśmy Muzeum Kultury Żydowskiej, w którym przedstawiono nam
najważniejsze informacje na temat życia społeczności żydowskiej w Bratysławie i
na Słowacji.
Czwartek był
ostatnim dniem pracy podczas spotkania w Trnavie. Nasza, jakże zaprzyjaźniona grupa
belfrów z całej prawie
Europy i Turcji wykonała w
100% plan wizyty i …wcale nie
chciała się rozstać . Gospodarze przewidzieli ten
stan ducha ludzi połączonych wspólną ideą zamieniającą się w szybkim
tempie w zwyczajną - niezwyczajną
przyjaźń i przygotowali dla nas kolację
pożegnalną, na którą składały
się regionalne słowackie
potrawy, niektóre wykonane
osobiście przez nauczycielki z Gimnazjum!
Ostatnim akcentem, kolejnym dowodem serdeczności Pani Dyrektor
i całego grona dla
naszej międzynarodowej gromadki był marcepanowy tort, którego tradycję dawno
temu wprowadzili Włosi. Zaręczamy, że był równie
dobry jak piękny!
Dziękujemy za wszystko
a teraz do
pracy z uczniami, których uczymy się
uczyć o Holocauście.
Tekst: mgr Anna Badek
No comments:
Post a Comment