Kolejna
wymiana uczniów realizowana w ramach projektu "Lessons
for present, lessons for future" już
za nami. Tym razem pięciu uczniów naszego gimnazjum Igor Pajkert, Krzysztof
Kaczmarzyk, Maks Zapisek, Dominik Rendchen i Mateusz Starczynowski, pod opieką
Pani Joanny Janas-Sajdak i Pani Anny Badek odwiedziło Siilinjärvi, w
Finlandii, gdzie mieści się jedna ze szkół partnerskich - Ahmon Koulu. Wymiana
jak zwykle finansowana była ze środków programu Unii Europejskiej Erasmus+.
Naszą wycieczkę rozpoczęliśmy 10 września na lotnisku w Krakowie.
Naszą wycieczkę rozpoczęliśmy 10 września na lotnisku w Krakowie.
Na lotnisku w Kuopio bardzo ciepło przywitali nas uczniowie, rodzice i nauczyciele z transparentem w języku polskim.
Program spotkania był bardzo napięty. Wizyta
rozpoczęła się oficjalnym powitaniem przez dyrektora szkoły oraz koordynatorów
projektu, podczas którego, w
imponującej auli, mieliśmy
ogromną przyjemność posłuchać przepięknych tradycyjnych fińskich piosenek w
wykonaniu uczniów i nauczycielki muzyki
czyli Muzy, jak nazywają
panią …..wszyscy w
szkole.
W tym dniu przedstawiono nam również prezentację na
temat fińskiego systemu edukacji oraz zapoznano nas z rozwiązaniami stosowanymi
w fińskich szkołach.
Następnie
uczniowie udali się na półgodzinną przerwę sportową, a nauczyciele mieli
możliwość porozmawiania w pokoju
nauczycielskim. Kolejnym punktem programu były prezentacje uczniów z każdej
szkoły partnerskiej na temat „Co robić, aby nie pozostać obojętnym?”. Uczniowie
naszego gimnazjum zaprezentowali krótką acz
bardzo wymowną scenkę
teatralną.
Po
prezentacjach uczniowie wraz ze swoimi opiekunami udali się do domów, a
nauczyciele na spotkanie związane z zarządzaniem projektem, podczas którego
omówiony został plan kolejnego spotkania we Włoszech,
kształt raportu końcowego oraz kolejność prac nad jednym z produktów projektu – film
dokumentalny.
Kolejny dzień rozpoczęliśmy od udziału w wykładzie
Pani Laury Ekholm, doktor z Wydziału Nauk Politycznych i Ekonomicznych,
Historii Społecznej i Ekonomicznej Uniwersytetu w Helsinkach na temat „Do kogo
należy przeszłość: refleksja na temat historii Żydów w Finlandii”.
Po pierwszej
części wykładu uczniowie udali się na lekcje muzyki i plastyki, a nauczyciele
wzięli udział w drugiej części wykładu na temat: ”Czy Europa może nie być
Chrześcijańska?”.
Następnie Pan Oula Silvennoinen, profesor Historii
Europejskiej na Wydziale Filozofii,
Historii, Kultury i Sztuk Pięknych Uniwersytetu w Helsinkach przedstawił wykład
na temat: „Kryzys i wyzwanie: Holokaust i Fińska Demokracja”, który przybliżył
nam historię okresu II wojny światowej w Finlandii.
Po lunchu obejrzeliśmy
etiudę teatralną w wykonaniu
uczniów Ahmo, która dotyczyła kwestii okoliczności powodujących
wykluczenie oraz kondycji psychicznej outsiderów.
Następnie, podczas kolejnego wykładu profesora
Silvennoinen, zastanawialiśmy się nad
znaczeniem przeszłości w „ post-faktualnym” świecie, a dzień zakończyliśmy wizytą w Muzeum - Szpitalu i Stajni w Harjamäki.
W
środę, podczas trzygodzinnego szkolenia, mieliśmy możliwość zapoznać się z
zasadami stosowania sprawiedliwości naprawczej i mediacji rówieśniczej (
praktyki rozwiązywania problemów uczniów przez nich samych) regularnie
stosowanej w szkołach w Finlandii. Szkolenie przeprowadzone zostało przez
praktyka, Panią Maiję Gellin, na co dzień pracującą jako mediator.
Równolegle z nami
uczniowie również poznawali
zasady stosowania tej metody rozwiązywania konfliktów w praktyce.
Po
lunchu nasi podopieczni udali się na lekcję gotowania, podczas której
uczyli się wypiekać tradycyjne fińskie bułeczki, a nauczyciele omawiali sprawy
związane z realizacja projektu.
Słoneczne popołudnie spędziliśmy na kempingu w Ruokoniemi, nad
brzegiem malowniczego jeziora, gdzie uczniowie integrowali się biegając po
lesie w poszukiwaniu
tajemniczej rzeczy, potem grali
w siatkówkę, odbyli
pasjonujący międzynarodowy mecz
w piłkę nożną, okupowali rożen
i piekli na
patykach i na
patelni fińską specjalność - tradycyjne naleśniki smażone na ogniu.
W czwartym dniu naszej wizyty odwiedziliśmy Kuopio,
gdzie Katja Hedberg, dziennikarka i kurdyjski imigrant Yaksan Shakir przedstawili
nam poruszającą prezentację zatytułowaną: ” Wyobraź sobie, że nie ma praw
człowieka” , podczas której przybliżyli nam problemy kobiet mieszkających w
Republice Konga oraz problemy imigrantów w krajach europejskich.
Następnie udaliśmy się do Muzeum Kuopio, gdzie
obejrzeliśmy tradycyjna zabudowę fińską z XVIII i XIX wieku i do Muzeum
Kościoła Ortodoksyjnego.
Zwieńczeniem
wycieczki do Kuopio był rejs statkiem po bajecznym jeziorze otaczającym miasto,
podczas którego mogliśmy jedynie pozazdrościć
mieszkańcom miasta osiedlonym
na wyspach i
wzdłuż brzegów jeziora
ich wspaniałej przyrody.
W ostatnim dniu pobytu uczestniczyliśmy w specjalnym programie
odbywającym się w szkole na temat: „Uczenie się od innych kultur”, którego
celem było przybliżenie uczniom problemów imigrantów.
Dla nauczycieli był to
także kolejny dzień pracy nad
zadaniami projektowymi. Wszyscy uczestnicy zaprezentowali przygotowane przez siebie szkice kolejnej lekcji, która będzie
dotyczyć problemu OBOJĘTNOŚCI.
W
tym samym czasie uczniowie uczestniczyli w zabawach sportowych i przyjęciu
pożegnalnym przygotowanym w szkole przez naszych gospodarzy. Kiedy po
raz ostatni nasi
podopieczni udali się
do domów swoich
fińskich rodzin my także
zostaliśmy zaproszeni na
pożegnalną kolację do niezwykle gościnnego
domu fińskiej koordynatorki projektu, oczywiście
z sauną nad
jeziorem.
Niestety nasza wizyta nieubłaganie dobiegła końca i w sobotę wczesnym rankiem pożegnaliśmy Finlandię po raz ostatni podziwiając jej zapierającą dech przyrodę z okien samolotu...
Było to kolejne niezapomniane spotkanie zarówno dla
uczniów jak i nauczycieli. Pozostały wspomnienia przepięknych chwil spędzonych w międzynarodowym towarzystwie i grono nowych przyjaciół.
Joanna Janas-Sajdak, Anna Badek
No comments:
Post a Comment