CELE PROJEKTU

Chcielibyśmy, aby poprzez historię uczniowie poznali znaczenie krytycznego myślenia oraz politycznego i społecznego aktywizmu w konstruowaniu Unii Europejskiej. Sposobem na osiągnięcie tego celu będzie opracowanie Międzynarodowych Materiałów Dydaktycznych, które ukazywałyby konsekwencje totalitaryzmu w XX - wiecznej Europie. Mamy nadzieję, że uczniom łatwiej będzie zrozumieć, czym był i jest totalitaryzm oraz jak powstają nowe ruchy radykalne i jakie mogą być tego konsekwencje. Zaplanowane materiały dydaktyczne będą ukazywały ten okres w historii w nowej perspektywie, z punktu widzenia kolaborujących, obojętnych i stawiających opór. Uczniowie będą poznawać historię okresu II wojny światowej poprzez życiorysy ludzi, którzy doświadczyli totalitaryzmu, koncentrując się na trzech wyżej wymienionych grupach. Ponadto zadaniem uczniów będzie przygotowanie materiałów na temat przekazów partii radykalnych obecnie funkcjonujących w Europie.

Friday, 23 September 2016

Wymiana Uczniów w Siilinjarvi 12 - 16 września 2016 r.

Kolejna wymiana uczniów realizowana w ramach projektu "Lessons for present, lessons for future" już za nami. Tym razem pięciu uczniów naszego gimnazjum Igor Pajkert, Krzysztof Kaczmarzyk, Maks Zapisek, Dominik Rendchen i Mateusz Starczynowski, pod opieką Pani Joanny Janas-Sajdak i Pani Anny Badek odwiedziło Siilinjärvi, w Finlandii, gdzie mieści się jedna ze szkół partnerskich - Ahmon Koulu. Wymiana jak zwykle finansowana była ze środków programu Unii Europejskiej Erasmus+.
Naszą wycieczkę rozpoczęliśmy 10 września na lotnisku w Krakowie.


Na lotnisku w Kuopio bardzo ciepło przywitali nas uczniowie, rodzice i nauczyciele z transparentem w języku polskim.




Program spotkania był bardzo napięty. Wizyta rozpoczęła się oficjalnym powitaniem przez dyrektora szkoły oraz koordynatorów projektu, podczas którego, w  imponującej  auli, mieliśmy ogromną przyjemność posłuchać przepięknych tradycyjnych fińskich piosenek w wykonaniu uczniów i nauczycielki muzyki  czyli  Muzy, jak  nazywają  panią  …..wszyscy  w  szkole. 


W tym dniu przedstawiono nam również prezentację na temat fińskiego systemu edukacji oraz zapoznano nas z rozwiązaniami stosowanymi w fińskich szkołach.



Następnie uczniowie udali się na półgodzinną przerwę sportową, a nauczyciele mieli możliwość porozmawiania  w pokoju nauczycielskim. Kolejnym punktem programu były prezentacje uczniów z każdej szkoły partnerskiej na temat „Co robić, aby nie pozostać obojętnym?”. Uczniowie naszego gimnazjum zaprezentowali krótką acz  bardzo  wymowną   scenkę teatralną. 






Po prezentacjach uczniowie wraz ze swoimi opiekunami udali się do domów, a nauczyciele na spotkanie związane z zarządzaniem projektem, podczas którego omówiony został  plan kolejnego  spotkania  we Włoszech,   kształt  raportu   końcowego  oraz kolejność  prac nad jednym z produktów projektu – film dokumentalny.


Kolejny dzień rozpoczęliśmy od udziału w wykładzie Pani Laury Ekholm, doktor z Wydziału Nauk Politycznych i Ekonomicznych, Historii Społecznej i Ekonomicznej Uniwersytetu w Helsinkach na temat „Do kogo należy przeszłość: refleksja na temat historii Żydów w Finlandii”. 


Po pierwszej części wykładu uczniowie udali się na lekcje muzyki i plastyki, a nauczyciele wzięli udział w drugiej części wykładu na temat: ”Czy Europa może nie być Chrześcijańska?”. 
Następnie Pan Oula Silvennoinen, profesor Historii Europejskiej na  Wydziale Filozofii, Historii, Kultury i Sztuk Pięknych Uniwersytetu w Helsinkach przedstawił wykład na temat: „Kryzys i wyzwanie: Holokaust i Fińska Demokracja”, który przybliżył nam historię okresu II wojny światowej w Finlandii.


Po lunchu obejrzeliśmy  etiudę   teatralną w wykonaniu uczniów Ahmo, która dotyczyła kwestii okoliczności  powodujących  wykluczenie oraz kondycji psychicznej outsiderów. 


Następnie, podczas kolejnego wykładu profesora Silvennoinen,  zastanawialiśmy się nad znaczeniem przeszłości w „ post-faktualnym” świecie, a dzień zakończyliśmy wizytą w Muzeum - Szpitalu i Stajni w Harjamäki.



W środę, podczas trzygodzinnego szkolenia, mieliśmy możliwość zapoznać się z zasadami stosowania sprawiedliwości naprawczej i mediacji rówieśniczej ( praktyki rozwiązywania problemów uczniów przez nich samych) regularnie stosowanej w szkołach w Finlandii. Szkolenie przeprowadzone zostało przez praktyka, Panią Maiję Gellin, na co dzień pracującą  jako  mediator. Równolegle  z  nami  uczniowie  również poznawali zasady stosowania tej metody rozwiązywania konfliktów w praktyce. 


  Po lunchu nasi  podopieczni  udali się na lekcję gotowania, podczas której uczyli się wypiekać tradycyjne fińskie bułeczki, a nauczyciele omawiali sprawy związane z realizacja projektu.
Słoneczne  popołudnie  spędziliśmy na kempingu w Ruokoniemi, nad brzegiem malowniczego jeziora, gdzie uczniowie integrowali się biegając  po  lesie   w poszukiwaniu  tajemniczej  rzeczy, potem  grali  w  siatkówkę,  odbyli  pasjonujący  międzynarodowy  mecz  w  piłkę  nożną, okupowali  rożen  i  piekli  na  patykach  i  na  patelni   fińską specjalność  - tradycyjne naleśniki smażone na ogniu.





W czwartym dniu naszej wizyty odwiedziliśmy Kuopio, gdzie Katja Hedberg, dziennikarka i  kurdyjski imigrant Yaksan Shakir przedstawili nam poruszającą prezentację zatytułowaną: ” Wyobraź sobie, że nie ma praw człowieka” , podczas której przybliżyli nam problemy kobiet mieszkających w Republice Konga oraz problemy imigrantów w krajach europejskich.


Następnie udaliśmy się do Muzeum Kuopio, gdzie obejrzeliśmy tradycyjna zabudowę fińską z XVIII i XIX wieku i do Muzeum Kościoła Ortodoksyjnego. 




Zwieńczeniem wycieczki do Kuopio był rejs statkiem po bajecznym jeziorze otaczającym miasto, podczas  którego  mogliśmy jedynie  pozazdrościć  mieszkańcom  miasta  osiedlonym  na  wyspach  i  wzdłuż  brzegów  jeziora   ich  wspaniałej  przyrody.



W ostatnim dniu  pobytu uczestniczyliśmy w specjalnym programie odbywającym się w szkole na temat: „Uczenie się od innych kultur”, którego celem było przybliżenie uczniom problemów imigrantów. 



Dla nauczycieli był to  także  kolejny dzień pracy nad zadaniami projektowymi. Wszyscy uczestnicy zaprezentowali  przygotowane przez siebie szkice  kolejnej lekcji, która  będzie  dotyczyć  problemu OBOJĘTNOŚCI.


W tym samym czasie uczniowie uczestniczyli w zabawach sportowych i przyjęciu pożegnalnym przygotowanym  w  szkole  przez naszych gospodarzy. Kiedy  po  raz  ostatni  nasi  podopieczni  udali  się  do  domów  swoich  fińskich  rodzin  my  także  zostaliśmy  zaproszeni  na  pożegnalną kolację  do niezwykle   gościnnego  domu  fińskiej  koordynatorki projektu,  oczywiście  z  sauną  nad  jeziorem.   



Niestety nasza wizyta nieubłaganie dobiegła końca i w sobotę wczesnym rankiem pożegnaliśmy Finlandię po raz ostatni podziwiając  jej zapierającą dech przyrodę z okien samolotu...



Było to kolejne niezapomniane spotkanie zarówno dla uczniów jak i nauczycieli. Pozostały wspomnienia przepięknych chwil spędzonych w międzynarodowym towarzystwie i grono nowych przyjaciół. 

Joanna Janas-Sajdak, Anna Badek

No comments:

Post a Comment