W dniach od 16 do 20 listopada 2015r. grupa uczniów i nauczycieli szkolnego zespołu Erasmus + z Gimnazjum nr 9 im. Jana Pawła II w Sosnowcu, w składzie: pani Anna Walas, pani Joanna Janas-Sajdak, Aleksandra Bryniarska, Aleksandra Papaj, Katarzyna Bąchor, Oliwia Pikuła, Piotr Cesarz, w ramach realizowanego przez szkołę projektu „Lessons for present, lessons for future”, odwiedziła Wilno. Organizatorem spotkania była szkoła partnerska projektu Šolomo Aleichemo ORT Gimnazija.
W
drodze na Litwę, wraz z zespołem z Hiszpanii odwiedziliśmy Muzeum Historii
Żydów Polskich w Warszawie, gdzie zobaczyliśmy wystawę stałą „1000 lat historii
Żydów polskich”. Spacer po nowoczesnym muzeum z przewodnikiem w języku angielskim pogłębił naszą wiedzę na temat interesującego nas okresu historii, a także pozwolił lepiej zrozumieć kontekst historyczny.
Uzyskaj własny
Uroczysta
ceremonia otwarcia spotkania odbyła się 16 listopada w siedzibie szkoły.
Zostaliśmy powitani przez dyrekcję i całą społeczność szkolną. Następnie
przedstawicielka litewskiego Ministerstwa Edukacji zapoznała nas z systemem
edukacji na Litwie.
Uzyskaj własny
Po
uroczystości udaliśmy się na zwiedzanie litewskiego Parlamentu, gdzie 11
marca 1990r. podpisano akt o przywróceniu niepodległości Litwy. Ciekawostką parlamentu litewskiego jest to, że posiada on
dwie sale posiedzeń: nowa- miejsce bieżących obrad i stara, która obecnie
wykorzystywana jest do uroczystych posiedzeń parlamentu.
Uzyskaj własny
W Centrum Społeczności Żydowskiej na Litwie, spotkaliśmy się z przewodniczącą tej
społeczności, Faina Kukliansky, która zapoznała
nas z historią Żydów na Litwie.
Uzyskaj własny
Kolejny
dzień rozpoczęliśmy od spotkania uczniów i nauczycieli, podczas którego
uczniowie szlifowali język uczestnicząc w zabawach integracyjnych.
Uzyskaj własny
Następnie
udaliśmy się do Ponar, miejsca masowej zagłady Żydów podczas II wojny światowej
oraz Bunkru Partyzantów. Naszą przewodniczką była Fania Brancovskaya, która po
ucieczce z getta zasiliła szeregi partyzantów i bardzo szczegółowo opowiedziała
nam zarówno o tym, co działo się w Ponarach, jak i o tym, jak wyglądało
codzienne życie partyzantów w lesie. Spotkanie z Fanią na długo pozostanie w
naszej pamięci.
Uzyskaj własny
Po
południu zwiedziliśmy The Green House, Vilna Gaon Jewish State Museum, gdzie
obejrzeliśmy wystawę na temat historii Holokaustu na Litwie.
Uzyskaj własny
W
środę 18 listopada udaliśmy się na zwiedzanie Uniwersytetu Wileńskiego, gdzie
zaprezentowano nam bibliotekę, wieżę kościelną. Obejrzeliśmy także zbiór ksiąg
średniowiecznych.
Uzyskaj własny
Następnie
przespacerowaliśmy się po terenyie byłego Getta, a nauczycielka historii naszych gospodarzy
przedstawiła nam historię tego miejsca oraz opowiedziała o życiu w getcie.
Uzyskaj własny
Kolejnym
punktem programu była Užupis, czyli artystyczna dzielnica Starego Miasta, gdzie
znajduje się także Ministerstwo Edukacji. Nauczyciele biorący udział w spotkaniu nie omieszkali zrobić sobie zdjęcia na tle gmachu ministerstwa.
Uzyskaj własny
W
czwartek 19 listopada uczniowie wszystkich szkół partnerskich przedstawiali przygotowane
przez siebie prezentacje na temat: „Jak rozumiem opór?”
Uzyskaj własny
Uczniowie
Šolomo Aleichemo, oprócz prezentacji przygotowali również krótkie przedstawienie „Remember”.
Uzyskaj własny
Po
prezentacjach uczestniczyliśmy w wykładzie na temat: „Obozy koncentracyjne i
obozy śmierci na Litwie podczas II wojny światowej”, przeprowadzonym przez
pracownika Vilna Gaon Jewish State Museum.
Uzyskaj własny
W
piątek odwiedziliśmy Urząd Miasta, gdzie poznaliśmy plany rozbudowy Wilna i mogliśmy
podziwiać panoramę miasta.
Następnie
udaliśmy się do Trok, gdzie zwiedziliśmy pięknie odrestaurowany średniowieczny
zamek położony na jeziorze Galwe. Zamek wzniesiony został w XIV-XV w. przez wielkiego księcia litewskiego Kiejstuta i jego syna Witolda.
Uzyskaj własny
Szkoła
naszych partnerów jest szkołą żydowską, dzięki czemu oprócz historii
poznawaliśmy również tradycje żydowskie, na przykład podczas lekcji tradycji
lub Shabbat, szkolnej uroczystości organizowanej w każdy piątek.
Uzyskaj własny
Uczniowie
poznawali się wzajemnie. Wszyscy uczestnicy byli pod wrażeniem szkoły, jej
wyposażenia, poważnego podejścia uczniów do nauki oraz bardzo dobrej znajomości
języka angielskiego przez uczniów goszczącej nas szkoły.
Uzyskaj własny
Codziennie
odbywały się także spotkania nauczycieli, poświęcone zarządzaniu projektem.
Omówione zostały scenariusze lekcji z pierwszej jednostki „Opór”, wszyscy
uczestnicy przedstawili biografie do kolejnej jednostki dydaktycznej
„Kolaboracja”, omówione zostało kolejne spotkanie w Grecji.
Uzyskaj własny
Mimo
napiętego programu nie zabrakło czasu na nawiązywanie przyjaźni, taniec,
wspólny śpiew i ogólnie dobrą zabawę.
Uzyskaj własny
Zarówno
uczniowie jak i nauczyciele korzystali z możliwości rozwijania umiejętności
językowych w trakcie codziennych zajęć. Dzięki pobytowi w domach naszych
partnerów uczniowie mogli bliżej poznać ich kulturę i codzienne zwyczaje. Mimo
niesprzyjających warunków pogodowych wszyscy spędziliśmy cudowny tydzień, który
na długo pozostanie w naszej pamięci.
No comments:
Post a Comment