W dniach od 14 do 18 września 2015r. odbyło się szkolenie
nauczycieli szkół partnerskich projektu. 32 nauczycieli z ośmiu państw
uczestniczyło w wykładach, warsztatach, spotkaniach, zdobywając wiedzę i
umiejętności potrzebne do wykonania zadania, jakie sobie postawiliśmy
rozpoczynając projekt, czyli stworzenia innowacyjnych scenariuszy lekcji
dotyczących okresu II wojny światowej i Holokaustu.
Uczestnicy spotkania:
Grecja
Pani Anna Doiranli
Pani Despoina Demiri
Pan Anestis
Chatziioakeimidis
Pan George
Papageorgiou
Hiszpania
Pan Darío Martínez Montesinos
Pani María Salud García Zamora
Pani Ana María Ibañez Lopera
Pani Carmen García Alarcón
Pani María
Belen Delgado Chaparro
Finlandia
Pani Silja Kärjä
Pani Mari Toivanen
Pan Lauri Simpanen
Pan Petri
Hokkanen
Słowacja
Pani Sabína
Blažová
Pani
Štefánia Nádaská
Pan Jozef Žilinek.
Pani Marta Fialková
Włochy
Pani Paola Perotto
Pani Franca Ameli
Pan Ilenio Celoria
Pani Maria Laura Franchi
Pani Laura Catalano
Polska
Pani Joanna Janas-Sajdak
Pani Joanna Hojda
Pani Joanna Popławska-Kozłowska
Pani Anna Badek
Litwa
Pani Teresa Segalienė
Pani Jelizaveta Lichtinšain
Pani Ela Pavinskienė
Pani Sofija Pavinskaitė
Turcja
Pani Sibel Turk
Pani Katarzyna Atmaca
14 września
Szkolenie rozpoczęliśmy w Państwowym Muzeum
Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu. Niestety z przyczyn od nas niezależnych nie
doszło do spotkania z Panem profesorem Długoborskim, byłym więźniem obozu
Auschwitz. W zamian mieliśmy możliwość spędzić czas w Pokoju Refleksji,
znajdującym się w Bloku 27, gdzie wsłuchując się w odpowiedzi znanych osób na
pytania takie jak: Gdzie był Bóg podczas
Holokaustu? Co stało się z pojęciem
dobra i zła po Holokauście? Czy ta sama osoba może być ofiarą, sprawca i
biernym obserwatorem? uczestnicy czerpali inspiracje do pracy nad
scenariuszami lekcji.
Po lunchu udaliśmy się na zwiedzanie studyjne byłego obozu
KL Auschwitz I, podczas którego mieliśmy możliwość zwiedzić bloki, które nie są
udostępniane podczas regularnego zwiedzania. Świetnie przygotowani przewodnicy,
Pani Kasia i Pan Łukasz, podczas niemal 4-godzinnego zwiedzania przybliżyli nam
historię obozu.
15 września
Drugi dzień szkolenia również spędziliśmy w Muzeum w
Oświęcimiu. Rozpoczęliśmy ten
dzień wykładem zatytułowanym „Teaching about the Holocaust in Poland and other
countries. Opportunities and obstacles”, przeprowadzonym przez Pana dr.
Piotr Trojańskiego, pracownika Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie i
Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau. Między innymi, poznaliśmy historię
Muzeum Auschwitz-Birkenau, przybliżono nam źródła konfliktów międzynarodowych
dotyczących byłego obozu oraz zapoznano z metodami nauczania o Holokauście.
Następny punkt programu stanowiła prezentacja multimedialna:
„Pamięć i tożsamość. Znaczenie Auschwitz w edukacji historycznej”, podczas
której również uzyskaliśmy wskazówki dotyczące tego, jak nauczać o Holokauście.
Po lunchu udaliśmy się do Brzezinki, gdzie kontynuowaliśmy
zwiedzanie byłego obozu KL Auschwitz II- Birkenau. Uczestnicy szkolenia,
zwłaszcza Ci, którzy były obóz zwiedzali po raz pierwszy uznali to za
najważniejsze doświadczenie ich życia.
16
września
Kolejny dzień szkolenia to wizyta w Żydowskim Muzeum Galicja
na krakowskim Kazimierzu. Pierwszy punkt programu stanowił wykład wprowadzający
i warsztat: Ratujący, bierni
obserwatorzy, kolaboranci – analiza postaw Polaków wobec Zagłady. Podczas
warsztatu, pracując w grupach i bazując na biografiach ludzi, którzy żyli w
okresie II wojny światowej, uczestnicy mieli okazję się przekonać, że podział
na ofiary, sprawców i biernych obserwatorów nie zawsze jest prosty i
jednoznaczny, kiedy bierze się pod uwagę kontekst sytuacyjny i historyczny. Ponadto
zdobyliśmy ciekawe materiały do pracy z uczniami.
Po warsztacie
mieliśmy zaszczyt spotkać się z Panią Lidią Maksymowicz, Ocaloną z
Birkenau, która opowiedziała nam historię swojego trudnego dzieciństwa w obozie.
Każde takie spotkanie jest niezwykłym przeżyciem i spotkaniem z historią.
Po lunchu odbyło się zarządzanie projektem, spotkanie
podczas którego koordynatorzy i nauczyciele zaangażowani w działania projektowe
omawiają bieżące kwestie dotyczące realizacji projektu.
17 września
Czwartek był kolejnym pracowitym dniem.
Uczestnicząc w 3-godzinnym warsztacie „Geografia
Zagłady”, poznaliśmy kolejne ciekawe narzędzie do nauczania o Holokauście.
Zajęcia polegały na tworzeniu z pamięci map miejsc związanych z dziedzictwem i
Zagładą Żydów w wybranym regionie, a następnie opisaniu mapy przy użyciu dwóch
typów narracji. Wszyscy uczestnicy bardzo zaangażowali się w działania
warsztatowe, co można zobaczyć na zdjęciach:
Po południu, podczas warsztatów, przy pomocy pracownika Muzeum
podsumowaliśmy najważniejsze kwestie związane z nauczaniem o Holokauście, a
także z właściwym wykorzystaniem biografii. Zdobytą wiedzę wykorzystaliśmy do
tworzenia innowacyjnych scenariuszy lekcji z wykorzystaniem biografii osób,
które doświadczyły Holokaustu.
18 września
W tym dniu po raz ostatni udaliśmy się do Państwowego Muzeum
Auschwitz-Birkenau, gdzie wzięliśmy udział w warsztatach: Los dzieci i młodocianych oraz Historia
jednego transportu.
Szkolenie
zakończyło się kolejnym spotkaniem dotyczącym zarządzania projektem, po którym
nadszedł czas pożegnania.
No comments:
Post a Comment